ניתוח פריצת דיסק: לא לחיות עם הכאב

עמוד השדרה שלנו מורכב מעשרים וחמש חוליות. במובנים רבים, עמוד השדרה מהווה ה"מרכז" של גופנו – לחוליות תפקידים רבים: מעבר לנשיאת המאסה של הגוף, בריאותן ותפקודן התקין הם הבסיס לתנועה תקינה של הגפיים, הן מתפקדות כשורשי עצבים ומהוות מעין ציר תקשורת נוירולוגי מהמוח ואליו. בין כל אחת מן החוליות הללו מקשרים בולמי זעזועים המורכבים מחומר אלסטי בעל מעטפת חיצונית קשיחה ומילוי פנימי דמוי ג'ל, אלו הם הדיסקים.

אצל אנשים רבים דיסקים אלו הם רגישים במיוחד, ונוטים להיות פגיעים בשל ניוון, הזדקנות, חבלה או טראומה וגם, כפי שרבים מאיתנו למדו על בשרם, בשל תנועות חדות ופתאומיות והרמת משאות. כל אלו עלולים לגרום לקרע או בקע במעטפת החיצונית, ובכך לגרום לדיסק או לנוזל שבתוכו "לפרוץ" החוצה, ולכן מצב זה מכונה בשם "פריצת דיסק".

מתי דרוש ניתוח פריצת דיסק?

פריצת דיסק מלווה כמעט תמיד בכאבים משמעותיים, זאת בעקבות הלחץ שמפעיל הדיסק הפרוץ על ריכוזי העצבים המשמעותיים לאורך עמוד השדרה. כמו כן, עצבים אלו גם מוליכים אל הגפיים (הזרועות והידיים בגב העליון והצוואר, הירכיים והשוקיים בגב התחתון), מה שגורם למה שמכונה "כאב רדיקולרי" או במילים אחרות הקרנת כאבים. במקרים חמורים ההקרנה לא תגרום רק לכאבים ועלולה להוביל לתחושות של חולשה מוטורית, נימולים ועקצוצים, ובמקרים קשים במיוחד גם באיבודי שליטה על הסוגרים (מתן שתן וצואה).

רוב רובן של פריצות הדיסק אינן מטופלות בניתוח. במקרים רבים די בטיפול תרופתי, טיפול אצל כירופרקט, טיפולי רפואה שיקומית, טיפולי רפואה משלימה ושמירה על אורח חיים נכון על מנת להקל על הכאבים ולאפשר לגוף להחלים, או לחיות עם הפגיעה במידה מתקבלת על הדעת. עם זאת, ישנם מטופלים רבים שמצבם לא משתפר בעקבות הטיפולים הבלתי פולשניים ואף נוטה להחמיר, וכן מצבים בהם טווח פריצת הדיסק חמור באופן משמעי. במקרים אלה, יומלץ לעבור ניתוח פריצת דיסק לטיפול נכון ומיטיב בבעיה. בטרם מחליטים שניתוח הוא הפתרון הטוב ביותר על הרופא המטפל להיות משוכנע בהתאם לסימפטומים שעליהם מדווח המטופל ובהתאם לתוצאות הבדיקות והצילומים כי פריצת הדיסק בעמוד השדרה היא אכן משמעותית והפרעתה לשורשי העצבים הסמוכים לה נראית בבירור. מטרת ניתוח פריצת דיסק, המכונה בעגה רפואית "ניתוח דיסקקטומיה", היא הסרת חלקו של הדיסק הפרוץ אשר מפעיל את הלחץ על עצבי עמוד השדרה, וכך למעשה לשחרר אותו.  

גישות מרכזיות לניתוח פריצת דיסק

ניתוח פריצת דיסק נערך בהרדמה מלאה ומשכו הממוצע הוא כשעה. הניתוח מתקיים בבית חולים ונוכחים בו הרופא המנתח, אחות ורופא מרדים. בניתוח זה קיימות שתי גישות כירורגיות עיקריות:

  • גישה פתוחההחתך נעשה במרכז הגב, והשרירים מוסטים על מנת שתהיה גישה אל הדיסק הפרוץ. במקרים מסוימים נדרשת כריתה או שיוף של העצם באם היא חוסמת את הגישה אל האזור הפגוע. לאחר מכן מפרידים בין שורש העצב לדיסק הפרוץ הלוחץ עליו ומבוצעת הסרה של חלק הדיסק הבולט.
  • גישה זעירהשיטה זו נבדלת בגודל החתך. כאן הגישה אל עמוד השדרה נעשית בין סיבי השריר עצמם, ללא הפשלתם לצדדים. מטבע הדברים, הגישה הזעירה היא טראומתית פחות לגוף והדימום במהלך הניתוח צפוי להיות מתון יותר.   

שתי הגישות הניתוחיות נפוצות במידה שווה, וההחלטה על הניתוח הנכון תלויה ברופא המנתח ויכולה להשתנות בהתאם למקרה הספציפי. 

החלמה מניתוח פריצת דיסק

כל ניתוח שהוא מצריך תקופת החלמה והתאוששות. חשוב לזכור כי אף שהלחץ על העצב הוסר, הגוף עצמו והאזור המנותח למעשה חוו טראומה. אין לצפות שלאחר כמה ימים מיום הניתוח ניתן יהיה לשחק כדורגל או לצאת במחולות. בעקבות ניתוח פריצת דיסק יש להיערך לתקופת החלמה הדרגתית ומומלץ להיעזר בטיפולים תומכים שבכוחם לזרז את ההחלמה ולהקל על הכאבים.  

בגמר הניתוח יש לשהות כשעה-שעתיים בחדר התאוששות, ולאחריהן מועבר המטופל לאשפוז. ברוב המקרים אין צורך באשפוז לילה ולאחר כ-6-8 שעות יכול המטופל להשתחרר לביתו. עם זאת ישנם מקרים, במיוחד בניתוח פריצת דיסק צווארי, בהם יומלץ להישאר באשפוז בהשגחה יום או יומיים לאחר הניתוח.    

במרוצת השבועיים הראשונים שלאחר הניתוח צפוי המטופל לחוש בכאבים, לעיתים חזקים במיוחד. עבור כאבים אלה ניתן להשתמש במשככי כאבים לפי מרשם רופא. לאחר כמה ימי מנוחה מוחלטת בבית כדאי להתחיל בתהליך שיקומי, כמו פיזיותרפיה או הליכות קצרות. טיפולי רפואה משלימה מסוגים שונים הוכחו כיעילים ביותר בהבטחת החלמה אופטימלית. לאחר ניתוח זה יומלץ בכל מקרה לקחת חופשת מחלה של לפחות שלושה שבועות. לאחר כחודש ניתן לשוב לפעילות גופנית, אך מומלץ שלא להכביד ולהתחיל באופן הדרגתי בהליכות, שחייה או תרגילי מים בבריכה, תרגול יוגה וכדומה.

כ-15% מן המטופלים שעברו ניתוח פריצת דיסק סובלים מפריצות דיסק חוזרות. על מנת להוריד את הסיכון לפריצה חוזרת יש להקפיד על אורח חיים בריא ופעיל, תוך מודעות ומתן תשומת לב שיימנעו פעולות מסוכנות או פתאומיות שעלולים לגרום לאזור המנותח, הנותר לעיתים חלש ורגיש יותר מאשר מקומות אחרים לאורך עמוד השדרה ללחץ או מתח אשר יעוררו פריצת דיסק נוספת.   

כמו בכל ניתוח, המתקיים בהרדמה מלאה ומכיל בתוכו התערבות כירורגית גם ניתוח פריצת דיסק טומן בחובו סיבוכים וסיכונים אפשריים, הכוללים זיהומים, פריצת דיסק חוזרת, תוצאות ניתוח שאינן נשמרות, וצורך בניתוח נוסף.

מאמרים נוספים

תרופות לטיפול בהפרעות נפשיות