באילו מקרים מתבצע אשפוז כפוי, ואיך?

חירות היא אחת הזכויות הבסיסיות של כל אדם. נדרשות נסיבות ספציפיות מאוד כדי לשלול מאדם את החופש שלו, ובוודאי במקרים שבהם הוא לא ביצע שום עבירה. יחד עם זאת, כשאדם עלול לפגוע בעצמו ו/או באחרים עקב מצב נפשי, החוק מאפשר אשפוז כפוי – וכדאי לדעת באילו מקרים מתבצע הליך שכזה, ואיך.

מי מוסמך להורות על אשפוז כפוי?

הסמכות להורות על אשפוז של אדם בניגוד לרצונו עקב מצב נפשי שמסכן אותו ואת סביבתו נתונה בידי הפסיכיאטרים המחוזיים. כל פסיכיאטר מחוזי רשאי להוציא הוראת אשפוז, כמובן על סמך ממצאים רלוונטיים, וליתר דיוק אחת מבין שתי הוראות אשפוז אפשריות – דחופה ולא דחופה.

בנוסף, מנהל בית חולים פסיכיאטרי וגם מנהלי מחלקות פסיכיאטריות יכולים להורות על אשפוז בכפייה.

מה ההבדל בין אשפוז דחוף ללא דחוף?

האשפוז הכפוי הדחוף מתבצע באופן מידי – תוך 90 דקות מרגע מתן ההוראה של הפסיכיאטר המחוזי. במקרה כזה האשפוז הוא ל-7 ימים, ובאופן טבעי ניתן להאריך את השהות בבית החולים הפסיכיאטרי בהתאם לנסיבות ולחוות הדעת המקצועית של הרופאים המטפלים. חשוב לציין שאם מנהל של בית חולים פסיכיאטרי או מנהל מחלקה פסיכיאטרית הורה על אשפוז כפוי, פרק הזמן הראשוני הוא 48 שעות בלבד.

אשפוז לא דחוף של מתמודד נפש יוצא לפועל תוך 24 שעות. גם במקרה זה משך האשפוז הראשוני הוא 7 ימים כשההוראה ניתנה ע"י הפסיכיאטר המחוזי, ו-48 שעות במקרים אחרים. ההחלטה אם להורות על אשפוז דחוף או לא דחוף מתקבלת על סמך ההערכה לגבי מידת המידיות של הסכנה.

מי יכול לבקש את האשפוז הכפוי?

בדרך כלל מי שפונים אל הפסיכיאטר המחוזי בבקשה להוציא הוראת אשפוז הם קרובי משפחה של האדם שדואגים לו ו/או מאוימים על-ידיו. גם חבר/ה, שכנ/ה ובעצם כל אדם יכולים לפנות בבקשה זו. עוד כדאי לדעת שניתן להגיש בקשה להוראת אשפוז בכפייה גם באופן אנונימי.

ערעור על אשפוז שלא מרצון

החוק גם מאפשר לכל אדם לערער על הוראת אשפוז כפוי. הערר מוגש לוועדה הפסיכיאטרית, ולמעשה גם אם הוועדה דוחה את הערר ישנה עוד דרך למנוע את האשפוז הכפוי – באמצעות ערעור על החלטתה אשר מוגש לבית משפט מחוזי. במקרה כזה הזכות להגיש ערעור נתונה רק לאדם עצמו, לקרוב משפחה שלו או ליועץ המשפטי לממשלה.

שימו לב: ניתן להגיע לוועדה הפסיכיאטרית עם ליווי של עורך דין לצורך מקסום הסיכוי לקבלת הערעור. רצוי לבחור עורך דין שזהו תחום מומחיותו ושכבר צבר ניסיון רלוונטי בנושא. כמובן שגם בדיון בבית המשפט המחוזי ואפשר, וכדאי, להיות מיוצגים ע"י עורך דין מומחה.

מהו צו אשפוז פלילי?

לצד המקרים של אשפוז כפוי אזרחי, ישנם גם מקרים שבהם מוצא צו אשפוז פלילי. צו זה מוצא כשאדם ביצע עבירה, ומצבו הנפשי מחייב אשפוז פסיכיאטרי. במצב כזה תיתכן "אי כשירות מהותית" שמונעת העמדה לדין או "אי כשירות דיונית" שבה ההליך המשפטי יידחה עד שהאדם יימצא כשיר מבחינה נפשית לעמוד לדין.

מאמרים נוספים

תרופות לטיפול בהפרעות נפשיות