טיפול בסחרחורת – כל מה שחשוב לדעת

אנשים אשר סובלים מורטיגו, אשר מאופיין בסחרחורות,  סובלים מהפרעה וסטיבולרית מתישה ולא פשוטה כלל אשר מאופיינת בתחושת שווא של תנועה מסתובבת של הסביבה, כמו בסחרחורת רגילה, רק שבדרך כלל התחושה היא חמורה יותר. בנוסף, האדם יכול להרגיש בזמן התקף הורטיגו תחושות של חוסר שיווי משקל, בחילות ואפילו קושי בהליכה. ורטיגו יכול להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים של של כל אחד, ולגרום למגבלות פיזיות ולמצוקה פסיכולוגית ולכן בשנים האחרונות מחקרים רבים חוקרים את הנושא והיום ניתן למצוא מגוון רחב של אפשרויות טיפול בסחרחורת אשר יכולות לסייע לסובלים מכך.

מהן האפשרויות הללו? קראו את המאמר הבא ותמצאו את התשובה.

טיפולים רפואיים

טיפול בסחרחורת על ידי רופאים בדרך כלל יכלול טיפול תרופתי ובמקרים קיצוניים, אפילו טיפול כירורגי.

התרופות אשר ניתנות לסובלים מכך בדרך כלל יהיו:

  1. תרופות מדכאות וסטיבולריות: תרופות כגון אנטיהיסטמינים (למשל, dimenhydrinate, meclizine) ובנזודיאזפינים (למשל, diazepam) אשר נרשמות בדרך כלל כדי להפחית את תסמיני הוורטיגו על ידי דיכוי המערכת הוסטיבולרית.
  2. תרופות נוגדות הקאות: ניתן לטפל בבחילות והקאות הקשורות לסחרחורת באמצעות תרופות נוגדות הקאות כגון metoclopramide או ondansetron.
  3. תרופות המרחיבות את כלי הדם: במקרים מסוימים של ורטיגו הנגרם כתוצאה מירידה בזרימת הדם לאוזן הפנימית, תרופות מרחיבות כלי דם כמו בטהיסטין יכולות לשפר את התסמינים על ידי הגברת זרימת הדם.

במקרים נדירים וחריגים כאשר גישות רפואיות ושיקומיות לא מצליחות לספק הקלה ולסייע לחולה, ניתן לשקול התערבויות כירורגיות כגון קטע עצב וסטיבולרי או כריתת עצב כדי להפסיק או להפחית את הסימפטומים של הורטיגו.

טיפול שיקום וסטיבולרי

טיפול שיקום וסטיבולרי (VRT) הוא טיפול פיזיותרפי אשר מתמקד בשיפור שיווי המשקל והפחתת הסחרחורת באמצעות תרגילים ותמרונים שונים. מטפל בשיטת VRT משתמש בטכניקות שונות, כולל תרגילי ייצוב מבט, תרגילי התרגלות ואימוני שיווי משקל, המותאמים לצרכים הספציפיים של כל אדם כאשר המטרה העיקרית של VRT היא להוביל להסתגלות של מערכת העצבים המרכזית ולאפשר למוח להסתגל ולפצות על הליקויים הוסטיבולריים.

שינויים באורח החיים

שינויים תזונתיים מסוימים, כגון הפחתת צריכה של מלח, יכולים לסייע לצמצם את התסמינים הקשורים למחלת מנייר, מצב המאופיין בהתקפי ורטיגו חוזרים, אובדן שמיעה וטינטון. בנוסף, מתח וחרדה יכולים להחמיר את תסמיני הוורטיגו ולכן טיפול בחרדות ובמתחים, לאנשים הסובלים מכך, יכול להיות מועיל מאוד לבעיות הללו.

גישות טיפול חדשות

לאחרונה ניתן לראות גם שיטות טיפול חדשניות באמצעות מציאות מדומה (VR) או גירוי מגנטי טרנסגולגולתי (TMS)  אך השיטות הללו עדיין לא נמצאות בשימוש נפוץ ומעט מאוד מרפאות מתמחות בטיפולים הללו, במיוחד בארץ.

מה מתאים לכם? בכדי לענות על התשובה הזו תצטרכו להתייעץ עם הרופא שלכם, אך כמו תמיד, ההמלצה היא לנסות קודם פיזיותרפיה וטיפולים טבעיים לפני שעוברים לטיפולים תרופתיים או טיפולים מורכבים יותר.

מאמרים נוספים

תרופות לטיפול בהפרעות נפשיות