המדריך המלא לניתוח מעקפים

במדריך קצר זה נסקור בצורה מלאה את הפרטים הראשוניים שאתם צריכים לדעת לפני ניתוח מעקפים. כמובן שמדריך לא יכול להוות תחליף לידע הרפואי והספציפי, ההנחיות והליווי שתקבלו מהרופא שלכם, אך בכל זאת חשוב לקרוא, להבין, להפנים, ואפילו להבין מה אתם לא מבינים, כדי שתוכלו לשאול את השאלות הנכונות.

ניתוחי מעקפים הם הליכים כירורגיים בהם מחברים כלי דם בריא כמעקף לכלי דם סתום, בכדי לאפשר זרימת דם תקינה וחופשית אצל אלו הסובלים מחסימה חריפה של כלי דם בלב (טרשת עורקים חריפה). ישנם כמה סוגים של ניתוחי מעקפים.

  • מסורתי – כולל חיבור למכונת לב-ריאה תוך הפסקת פעילות הלב במשך הניתוח.
  • בלב פועם – מתבצע ללא חיבור למכונת לב-ריאה, הליך עם יתרונות רבים על המסורתי.
  • זעיר פולשני – ללא פתיחת הסטרנום (עצם החזה), מתאימים במקרים מאוד ספציפיים.

העובדות החשובות על הניתוח:

  • מתי עושים? ניתוחי מעקפים הם ההמלצה כאשר אותרו חסימות בכמה עורקים, כאשר החסימה מורכבת, או כאשר נגרם אירוע לבבי המערב את העורק השמאלי והראשי של הלב.
  • שיקולים רפואיים – מכיוון שמדובר בהליך מורכב למדי, קרדיולוגים ומנתחי לב צריכים לחבור יחד ולהחליט האם נכון לבצע את ההליך או אולי עדיף לבצע צנתור (או בכלל הליך אחר והמלצה על שינויים באורח החיים) וזאת על סמך מספר שיקולים רב, כמו מיקום החסימה, נוכחות טרשת עורקים, מצבים רפואיים ברקע, וכיו"ב.
  • בדיקות הדמיה – במרבית המקרים לפני ניתוח המעקפים תצטרכו לעבור תהליך של הדמיה לכלי הדם סביב הלב, וזאת לצד בדיקות נוספות לפי הצורך והמקרה האישי שלכם. בדיקות אלו כוללות, בין היתר, בדיקת מאמץ, שתפקידה לבדוק את תפקוד הלב שלכם תחת מאמץ, בפעילות גופנית או באמצעות תרופה המייצרת עלייה בקצב הלב. אקו לב היא עוד בדיקה שכזו, בעזרתה ניתן להבין את גודל הלב והמבנה שלו, כמו גם לזהות בזמן אמת אזורים בהם זרימת הדם נמוכה יחסית, או אזורים בהם הכיווץ של שריר הלב אינו תקין.

הסיכונים:

כמו בכל ניתוח, גם בניתוח המעקפים ישנם סיכונים, אשר גם הם מעורבים בקבלת ההחלטה של הרופא או צוות הרופאים שיבחר האם להפנות אתכם לניתוח זה או לא. חלק מהסיכונים כוללים זיהומים קלים או חמורים, דימומים קלים או מסוכנים, כאבים בדרגות חומרה משתנות, ואף הפרעות קצב הלב, תופעה נפוצה מאוד שבמרבית המקרים נעלמת במהרה לאחר הסתגלות הגוף וההתאוששות מהניתוח.

אחוזים נמוכים מהמנותחים יסבלו מאירוע מוחי, וזאת בעיקר אצל מנותחים מבוגרים (מעל גיל שמונים). אחוזים דומים מהמנותחים עלולים לא לצאת מהניתוח, אך מדובר בעיקר באנשים מבוגרים מאוד עם מחלות רקע שונות, כאשר במרבית המקרים אנשים אלו כלל לא יופנו לניתוח. בסופו של דבר, ניתוח מעקפים הוא פיתרון מצויין כאשר הוא נבחר בתבונה על ידי מומחה בתחום, ואם הופנתם לניתוח זה, צאו מנקודת הנחה כי המקרה שלכם עבר בדיקות רבות, והרבה מחשבה מראש.

מאמרים נוספים

תרופות לטיפול בהפרעות נפשיות