מה זה סכיזופרניה? עושים סדר בבלגן

סכיזופרניה היא מושג שרבים מאיתנו נתקלו בו, אולם לא תמיד או עושים בו שימוש נכון או מבינים את מלוא המשמעות שלו. אם אתם או הקרובים לכם תוהים בסוגיית הסכיזופרניה, זה בשבילכם.

קודם כל: מה זה סכיזופרניה?

החולים בסכיזופרניה לרוב מתקשים להבדיל בין הדמיון ובין המציאות. הם שומעים קולות בראשם וחושבים שהם אכן שם, והוזים דברים והתרחשויות שאינם נמצאים במציאות. במצבים מסוימים, חולה סכיזופרניה בטוח שרודפים אחריו, כיוון שהוא קורא את המציאות בצורה לא נכונה. התסמינים הללו נקראים "תסמינים/סימפטומים חיוביים", כלומר הם מתווספים למצב הרגיל של המטופל, לחייו הרגילים. סכיזופרניה פרנואידית, אחד מהסוגים של המחלה, מאופיין בתסמינים חיוביים.

אל התסמינים הללו מתווספים סימנים נוספים, המכונים "תסמינים/סימפטומים שליליים" (כלומר, דברים שאין למטופל או שהוא אינו עושה, כלומר התנהגות נורמלית). המטופל מתכנס בתוך עצמו ומנתק קשרים עם הקרובים אליו ועם הסביבה, מדבר פחות, יוצא פחות החוצה ובאופן כללי פחות מתעניין במה שקורה לו ולסביבתו. המטופל חש קהות חושים, כלומר דברים שבעבר שימחו אותו והוא נהנה מהם, כבר לא משמחים אותו כמו פעם. לעתים גם מופיעות בעיות בזיכרון ובריכוז. סוג זה של המחלה נקרא סכיזופרניה קטטונית.

לכל אלו מתווסף הסוג השלישי, סכיזופרניה בלתי מאורגנת, שמורכב הן מתסמינים חיוביים והן מתסמינים שליליים, וכן בדיבור שמתעוות ונהיה בלתי ברור.

למעשה, המטופל מתמודד עם קושי כפול. גם עם הקולות בראשו שמנתקים אותן מן הסביבה וגורמים לו להתנהגות מוזרה וחריגה, וגם עם התגובות של הסביבה שלא מבינה אותו, ופעמים רבות אינה מגלה אמפתיה למצבו.

אי אפשר לתהות מה זה סכיזופרניה מבלי להתייחס לגורמים. לרוב הגורם הוא גנטי, אולם לכך מתווספים גורמים סביבתיים שונים כמו שימוש בסמים קשים ואפילו מחלות רקע נוספות כמו אפילפסיה.

התלקחות פסיכוטית: מושג חשוב להבנת סכיזופרניה

יש תקופות בהן המחלה מופיעה בצורה רגועה יותר והמטופל לומד לשלוט בה ולחיות איתה, אולם ישנן התלקחויות פסיכוטיות, בהן המחלה מגיעה לשיאה. במקרים כאלו, לרוב נשקלת האופציה של אשפוז במוסד פסיכיאטרי אשר ישמור על המטופל 24/7 ויעניק לו טיפול אינטנסיבי יותר.

יש לציין כי המחלה פוגעת באחוז אחד מן האוכלוסייה הכללית, ולפי הסטטיסטיקות בארץ היא אחראית על 50% מן האשפוזים בבתי החולים הפסיכיאטריים.

אבחון וטיפול בסכיזופרניה

אחת השאלות הנפוצות בקרב אלו שמבררים מה זה סכיזופרניה היא כיצד נעשה האבחון שלה, והשלב הבא שהוא אופן הטיפול בה.

האבחון נעשה על ידי פסיכיאטר, ומותנה לרוב גם בשיחות עם משפחתו הקרובה של המטופל המעידים על מצבו מבחוץ.

אין טיפול שיעלים את המחלה לחלוטין, כמו בעיות נפשיות רבות אחרות, אולם באמצעות סביבה משפחתית עוטפת, טיפול תרופתי, טיפול פסיכיאטרי ומעקב מתמיד של אנשי מקצוע, ניתן לשלוט על המחלה. אל הפסיכיאטר מצטרפים צוות של עובדים סוציאליים, פסיכולוגיים, טיפולים אלטרנטיביים ורופא המשפחה של המטופל בקופת החולים.

המטופל לרוב יקבל טיפול אנטי פסיכוטי (בכדורים או בזריקות), אשר ישפיע על הפרשת הורמונים שונים במוח כמו דופמין וסרוטונין. מטבע הדברים, יש לעקוב אחר הטיפול ולוודא שאכן ישנו שיפור במצבו של המטופל.

המעקב של כל אנשי המקצוע שמהווים סביבה תומכת למטופל הינו קריטי, שכן המטופלים בסכיזופרניה עשויים להתמכר לסמים ואלכוהול ולעתים אף להפוך לאובדניים. לכל אלו מתווספות מסגרות נוספות כמו ייעוץ או קבוצות תמיכה, שיאפשרו להעניק למטופל את הסביבה הבריאה ביותר בעבורו ויאפשרו, במידת האפשר, לשלב אותו בחברה ולהרחיב את מעגל האנשים שיעזרו לו ויזדהו עימו.

מאמרים נוספים

תרופות לטיפול בהפרעות נפשיות