בחירה נכונה של פסיכולוג

אחת הבחירות החשובות שאדם עושה בחייו היא ללכת לטיפול. היכולת שלנו להגיע להחלטה הזו, למרות ההתנגדות הפנימית שנובעת מפחדים, היא יכולת חשובה מאוד, ההחלטה לשבור את הדפוסים המעכבים אותנו מלחיות חיים מלאים ושלמים, ולגשת לקבל עזרה. לאחר שבחרתם לבצע את המהלך, חשובה לא פחות הבחירה בפסיכולוג הנכון. יש המוני פסיכולוגים בישראל, ולכל אחד אופי שונה, ודרך טיפול מעט שונה. אז איך בוחרים?

שלא כמו מוצרי חשמל, יעד לחופשה או תוכנית טלוויזיה, הבחירה בפסיכולוג שילווה אותנו היא בחירה משמעותית עד מאוד. האדם שילווה אותנו בשבילים הנסתרים לנבכי הנפש שלנו, ויתמוך בנו בתהליך הריפוי העצמי שלנו צריך להיות מתאים לנו, ואנו לו, או לה, ולא תמיד קל לבחור.

מה חשוב לזכור בבחירה של פסיכולוגים?

דבר ראשון, זכרו תמיד כי פסיכולוג הוא קודם כל בן אדם, וחשוב שיהיה לכם תחושה של חיבור אליו, מאדם לאדם. בד בבד יש להבין כי לעיתים חיבור לאדם אחר לוקח זמן, שכן אחרת הרבה מהסיבות בגללן הגענו לטיפול בכלל לא היו שם מלכתחילה. על הקשת הזו שבין חיבור מיידי לבין הכרות לאורך זמן והעומק שמגיע עימה, יש למצוא נינוחות, אינטואיציה אם תרצו, וחשוב לקבל את העובדה כי יכול להיות שלאחר שניים, שלושה או אפילו עשרה טיפולים תחליטו, אולי בשיתוף המטפל עצמו, כי אתם לא מתאימים, וכי מוטב שתפנו לפסיכולוג אחר.

מעבר לכך, ישנם כמה פרטים טכניים בסיסיים שחשוב לשים לב אליהם, כי הם בהחלט מקלים על המהלך הזה, שיכול להיות מאתגר:

  • זמינות גבוהה – חשוב שהפסיכולוג שבחרתם להגיע אליו יהיה זמין לכם ביום ובשעה הנוחה לכם. אם אתם צריכים לבצע "שמיניות באוויר" בכדי להגיע לפגישה, זה עלול להוביל למצב של וויתור על הפגישה, וזה לא מכבד את הבחירה שלכם ללכת לטיפול.
  • נגישות – יכול להיות שקיבלתם המלצות חמות במיוחד על פסיכולוג מעולה שמתאים לכם בדיוק, באופי, בשיטות הטיפול, בשעות הקבלה, הכול, אבל, הוא גר במרחק שעה וחצי נסיעה. פרט זה מהווה מכשול אמיתי, שכן זה עלול להוריד מהמוטיבציה שלכם להגיע, וחבל. עדיף למצוא מישהו או מישהו שקרובים אליכם.

פסיכולוגים שונים, שיטות שונות

מעבר לחיבור האישי האינדיבידואלי, ולנגישות הנוחה לחדר הטיפולים, הרי שישנם עוד כמה גורמים שיכולים להשפיע על איכות הטיפול שלכם, כאשר הגורם המוביל הוא כמובן שיטת הטיפול. פסיכולוגיה היא מונח רחב מאוד, אשר הולך ומשתנה משנה לשנה. עוד ועוד שיטות מגיעות לעולם, חיבורים שונים, רעיונות שונים, כאשר פסיכולוגים שונים מאמצים דרכי פעולה אחרות.

חשוב לשאול, להכיר ולהבין מהי שיטת הטיפול בה בוחר המטפל לגשת למקרה האישי שלכם, ומדוע. נכון, אין צורך ללמוד את השיטה לבורייה, שהרי בסופו של דבר, אתם המטופלים, ולא המטפלים, אך הכרות ראשונית עם הרעיון של השיטה בהחלט יכול לעזור לכם להתמסר אליה ולעשות את העבודה הפנימית שלכם בנחת.

מאמרים נוספים

תרופות לטיפול בהפרעות נפשיות