איך לבחור קופת חולים?

להיות חבר בקופת חולים זהו אמנם חוק במדינת ישראל המחייב כל אדם לרכוש ביטוח בריאות, אך הבחירה באיזו קופת חולים להיות מבוטח בה, זוהי לחלוטין בחירה חופשית של כל אדם.
אז איך לבחור לאיזו קופת חולים להירשם? יש מספר שלבים שכדאי לבחון כדי להגיע להחלטה הנכונה.

שלב 1: לחקור ולהכיר את כל קופות החולים הקיימות בישראל

כאשר אנחנו נולדים, ההורים שלנו בוחרים עבורנו לאיזו קופת חולים נירשם, לרוב על פי זאת שהם רשומים בה בעצמם, מטעמי נוחות כאלה ואחרים. השנים חולפות ועם הזמן הצרכים הרפואיים שלנו משתנים, וכבר אולי לא בהכרח תואמים לאלו של ההורים שלנו, ובוודאי לאלה שהיו לנו כשהיינו ילדים. וזהו בדיוק הזמן להתחיל לברר על קופות החולים האחרות שקיימות בישראל. להבין מי הן ומה התוכניות שהן מציעות לשכבות הגיל השונות.
בארץ ישנן 4 קופות חולים שונות שכל אחת מציעה כיסויים וביטוחים משלה, וכאשר מכירים את התוכניות השונות, ניתן לעשות בחירה מושכלת המתבססת על הצרכים שלכם. את הבחירה בקופת החולים ניתן לעשות לאחר השחרור מהצבא, כאשר עד גיל 18 ההורים האלה אלו שאחראיים על הביטוח, ובזמן השירות הצבאי, שירותי הבריאות יסופקו על ידי הצבא. כך שמיד לאחר השחרור ניתן להתחיל את המחקר בנוגע לקופת החולים הרצויה על ידכם.

שלב 2: בחינה של שביעות הרצון מקופת החולים כרגע

לפני שרצים למלא מסמכים, כדאי לעצור רגע ולראות עד כמה אתם מרוצים כרגע מקופת החולים הנוכחית שלכם. האם הכיסוי מתאים, האם הרופאים מספקים לכם את המענה המתאים והאם יש מספיק תורים לרופאים. כמו כן כדאי לבחון את מידת הנוחות שלכם להגיע אל קופת החולים. אם יש סניף קרוב לביתכם או שנדרשת נסיעה. כולנו מבינים שבעת חולי נרצה כמה שפחות טרטורים ונסיעות ולכן המיקום הגאוגרפי של קופת החולים משמעותית גם כן.
אם אתם מרוצים מקופת החולים הנוכחית שלכם והיא עונה על כל הצרכים שלכם, אז אולי כדאי להישאר בקופת החולים ולהימנע מהמעבר. אך אם נראה לכם שתוכלו לקבל יותר במקום אחר ולשפר את איכות הבריאות שלכם, מעבר לקופת חולים אחרת הוא תהליך פשוט שיכול להשתלם לכם מאוד.

שלב 3: בדיקת מחירים ועלויות

כמו בכל דבר, למחיר של השירות יש משמעות גבוהה ביותר בקבלת ההחלטה. כל קופת חולים מציעה תוכנית אחרת, הכוללת כיסויים כאלה ואחרים במחירים משתנים. אז לפני שבוחרים לאיזו קופת חולים לעבור, כדאי לעשות מעין מחקר שוק הבודק מה העלות של כל כיסוי בכל קופת חולים, להבין מה הצרכים שלכם וכמה אתם מוכנים לשלם עבורם, ולעשות שקלול כדי להגיע לבחירה. בנוסף, כדאי לבדוק מה לא כלול בכיסוי שבחרתם, וכמה תעלה ההשתתפות העצמית למקרים בהם תצטרכו מומחה, טיפולים מיוחדים וכו'. גם מחירי ההשתתפות העצמית משתנים בין קופה לקופה ולכן כדאי לברר מה קורה במקרים שבו תצטרכו לשלם אקסטרה.

שלב 4: ביטוחים משלימים ותוספות

הכיסוי הבסיסי שקופות החולים השונות מציעות במחיר הזול ביותר בדרך כלל עושה את העבודה ומספק את שירותי הרפואה הנורמטיביים הנדרשים לכל אדם. אך במיוחד בימינו, כאשר המודעות לבריאות עולה ועולה, גם של הגוף כולו וגם של הנפש, כדאי מאוד לבדוק אילו כיסויים משלימים כל קופת חולים מציעה. חלק מקופות החולים מציעות בכיסויים המשלימים שלהם גם רפואה אלטרנטיבית כגון דיקור או נטורפתיה, חלק יציעו הטבות בטיפולי שיניים או פגישות עם רופאים מומחים לחוות דעת שנייה. אל תתביישו לשאול את קופות החולים השונות מה הן מציעות במקרה שאתם מעוניינים בטיפול ספציפי כלשהוא, כדי לראות מה הם יציעו לכם ובאיזו קופת חולים הטיפול הוא הכי משתלם.

שלב 5: ביצוע המעבר לקופת חולים

במידה והחלטתם לעבור לקופת חולים אחרת אך לא יודעים כיצד, למעשה התהליך הוא יחסית פשוט. כל המידע נמצא באתר של הביטוח הלאומי ודרכו גם ניתן להגיש את הטופס למעבר בין קופות החולים. ניתן גם להדפיס את הטופס ולשלוח אותו דרך הדואר בעלות על פי החלטת הדואר.
את המעבר לקופת חולים חדשה אפשר לעשות פעמיים בשנה, וישנם שישה תאריכים במהלך השנה בהם המעבר נכנס לתוקף, גם אותם תוכלו למצוא באתר הביטוח הלאומי. לאחר המעבר רק תוודאו עם קופת החולים שהתקבל אצלם התיק הרפואי שלכם מקופת החולים הקודמת – וזהו! מעכשיו תוכלו להנות מהשירותים והכיסויים שבחרתם בקפידה בקופת החולים החדשה שלכם.

מאמרים נוספים

תרופות לטיפול בהפרעות נפשיות