5 סימנים בולטים למאניה-דיפרסיה שחשוב להכיר

הפרעה דו-קוטבית (Bipolar disorder), או בשמה המוכר יותר, מאניה דיפרסיה, מוגדרת כהפרעה נפשית מורכבת שהופכת את המציאות של מי שחיים איתה למאתגרת ולא פשוטה. כיום אנחנו יודעים הרבה יותר על ההפרעה הזאת – ובעזרת טיפול מתאים בהחלט ניתן לנהל חיים תקינים ואפילו טובים לצידה.

5 סימנים בולטים למאניה-דיפרסיה שחשוב להכיר
5 סימנים בולטים למאניה-דיפרסיה שחשוב להכיר

הבעיה היא שרבים בכלל לא מבינים שיש להם בעיה ולכן לא פונים לטיפול. במצב כזה, הם מסתובבים עם תחושה שמשהו פשוט "לא בסדר" אצלם, מתקשים לנהל מערכות יחסים תקינות, להחזיק בעבודה מסודרת או ליהנות מהחיים – מבלי לדעת שאם רק יבקשו עזרה מהסביבה שלהם – הכול יכול להיראות הרבה יותר טוב.

השלב הראשון בדרך הזאת הוא להבין אם אכן יש בעיה שצריך לפתור. חשוב להפנים שהבעיה, אם היא אכן קיימת, לא נוצרה באשמתנו – בדיוק כמו שכל מחלה אחרת – גופנית או נפשית – לא מופיעה באשמת הסובלים ממנה.

אבחון הבעיה יכול להתבצע רק על ידי איש מקצוע – אך חשוב לקבל מושג בסיסי על תסמיני המחלה כדי לדעת האם יש צורך לפנות לטיפול מקצועי. כדי לעשות את זה – בואו נכיר חמישה סמנים בולטים להפרעה דו קוטבית:

1. אם אתם מרגישים גלים ארוכים של שמחה שמציפים אתכם

אומרים שגם יותר מדי מדבר טוב יכול להיות רע – וזה בדיוק המצב במאניה דיפרסיה. במציאות כזאת, לפעמים אנשים חווים גלים ארוכים ביותר של אושר – עם אנרגיות גבוהות, ביטחון עצמי מופרז ותחושת סיפוק מהחיים. זו סיטואציה שבה הרבה אנשים מדווחים שהם מרגישים "מוצפים", כלומר שהאנרגיות שלהם הן פשוט "יותר מדי בשבילם". ובהמשך, אחרי גלים כאלו, צפויים להגיע גם גלים של דיכאון – שבהם הכול נראה רע, קשה ומעייף.

2. אם צורת הדיבור שלכם משתנה

אנשים במצב של "מאניה" מתאפיינים במקרים רבים בדיבור מהיר או חזק. במצבים כאלו, גם זרם המחשבות מרגיש מהיר מאוד והמוח קופץ מהר ממחשבה למחשבה, בלי יכולת להתמקד בדבר אחד. מהצד השני, כאשר הגל הזה חולף, הדיבור פתאום הופך איטי יותר מהרגיל וכך גם האופן שבו המוח עובד – הכול יתנהל בהילוך הרבה יותר נמוך.

3. אם השינה שלכם לא שגרתית

השינה היא מראה מצוינת לבחינת המצב הנפשי שלנו. במצב שמוגדר כמאניה, אנשים בדרך כלל יתקשו להירדם, יקומו מאוד מוקדם בבוקר ובאופן כללי יסבלו משינה לא רציפה או איכותית. ייתכן שהם ירגישו עייפים לאורך היום – אך גם במצב כזה הם יתקשו להניח את הראש ולהשיג את השלווה הדרושה להירדמות. מנגד, במצב של דיכאון, הגיוני שהם ירצו לישון כמה שיותר – יש כאלו שאפילו ירצו להעביר את כל היום בשינה, ללא יכולת לבצע משימות מורכבות או להתרכז בדבר אחד לאורך זמן.

4. אם קבלת ההחלטות שלכם נראית לכם משונה

אנשים שסובלים מהפרעה דו קוטבית, לפעמים יתקשו לקבל החלטות מושכלות שמטיבות איתם – ובמקום זאת יבצעו פעולות שמבחינה רציונלית יראו להם משונות או מעוררות תמיהה. אחד הסימנים הנפוצים ביותר לתופעה הזאת הוא ההתנהלות הכספית. אנשים שחיים עם ההפרעה הזאת לא פעם יבזבזו סכומים גבוהים של כסף בזמן קצר – בלי לחשוב על כך יותר מדי או להעמיק בהשלכות של זה. ההפרעה עשויה להשפיע גם על חיי המין – ולגרום לסובלים ממנה לקבל החלטות מסוכנות שעלולות להוביל למחלות או להריונות לא רצויים.

5. אם גם המשקל עובר שיניים קיצוניים בזמן קצר

במאניה, ייתכן שתמצאו את עצמכם אוכלים המון ועולים הרבה במשקל. זאת בגלל שמצב כזה עשוי לגרום לתיאבון מוגבר כתוצאה מהשיבוש ההורמונלי שהוא מייצר. מנגד, במצב של דיכאון, רבים דווקא יירדו במשקל בפרק זמן קצר, לא ירצו לאכול יותר מדי וגם לא ירגישו את התיאבון שהיה להם בעבר. 

אם אתם מזהים אצלכם אחד או יותר מהתסמינים האלו – חשוב להבין שזו לא בושה ואף חוזקה גדולה לפנות לעזרה. זהו השלב הראשון והחשוב ביותר בדרך שתסייע לכם בסופו של דבר לחיות לצד ההפרעה הזאת בשלום – ואולי אפילו ליהנות מהחיים למרות האתגרים שהם מזמנים לכולנו.