מחשבון BMI – כשאתם לוקחים את עצמכם ברצינות!

יש דברים שאפשר לחפף בהם, ויש דברים שאם כבר עושים, עושים עד הסוף. הגוף שלנו, הבריאות שלנו, הם דברים שאי אפשר להתעלם מהם, ושיש להשקיע בהם בצורה נבונה ואחראית. לא לחפף, לא לעשות כאילו, כשאתם עושים עבודה על הגוף שלכם, מוטב לעשותה הכי טוב שלכם, ויפה שעה אחת קודם. כלים כמו מחשבון BMI הם מסוג הכלים שכל מי שרוצה לראות שינוי לטובה, חייב להכיר ולמנף. בטקסט הקצר שלפניכם נסביר את החשיבות של מחשבון זה, וכיצד הוא פועל.

מחשבון ל-BMI הוא כלי פשוט, נוסחה שנועדה לחשב את מסת הגוף שלכם. BMI הוא שילוב אותיות לועזיות שמקצר את שילוב המילים: Body Mass Index. בעברית אנו אומרים מדד מסת גוף, אך המונח BMI השתרש עמוק בתרבות הספורט בישראל כך שמרבית המתאמנים והמאמנים פשוט משתמשים במונח באנגלית.

מה בודקים עם מחשבון BMI

אז הבנו שמחשבון BMI מצביע על מסת הגוף שלנו, אבל מה זה בכלל המסה הזו, ואיך הוא קובע אותה? החישוב של מסת הגוף נעשה בנוסחא פשוטה:

  1. מודדים את משקל הגוף
  2. מודדים את הגובה שלכם
  3. ואז מחלקים את משקל הגוף בגובה בריבוע

אז עשיתם את החישוב וקיבלתם תוצאה, אבל מה זה בכלל אומר? ובכן, מדד BMI נועד לחשב מסת גוף לצורך השוואה סטטיסטית – כדי לבחון האם אתם במשקל תקין, או סובלים מרזון עודף או השמנה. בשנות התשעים תקן ה-BMI הפך מקובל בכל העולם כתקן בסיסי לבדיקת מצבים אלו, והוא בשימוש גם על ידי ארגון הבריאות העולמי. ערך חשוב נוסף שיש לקחת בחשבון הוא הגיל כמובן, שכן אדם בגיל 20 ואותו האדם בגיל 70 לא אמורים לשקול אותו הדבר, אבל הטווח הסטטיסטי מאפשר תמונה כללית, לפחות לצורך בחינה ראשונית.

איך אני יודע אם הכול בסדר?

אנשים בודקים את עצמם במחשבון BMI כדי לדעת האם הם נמצאים במיקום טוב סטטיסטית ביחס לאוכלוסייה ולתקן. מתאמנים מקצועיים ו"באדי בילדרז" מחפשים כמובן להיות במקום הטוב ביותר, ללא אחוזי שומן, ועם גוף שרירי מאוד. חשוב לזכור כי מדד BMI מתאים לכל האוכלוסייה, אך אם אתם ספורטאים יש לזכור שאתם לרוב בצד קיצוני יותר של המדד.

בנוסף מדד זה עלול להטעות לעיתים, במקרים קיצוניים יותר, כמו אצל אנשים שריריים מאוד. המדד בוחן משקל, ולא אחוזי שומן מול אחוזי שריר. תאי השריר באדם כבדים יותר מתאי השומן, כך שאדם שעוסק בפיתוח גוף עלול למצוא עצמו במקום לא בריא במדד ה BMI, אך האמת היא שאין בעיה כלל. הוא פשוט שרירי מאוד, והשרירים שלו משפיעים על המשקל, ובכך משפיעים על תוצאות המחשבון, כאילו היה בעודף משקל. כך או כך, למרבית האוכלוסייה, מדד זה מתאים ומספק לגמרי.

מאמרים נוספים

תרופות לטיפול בהפרעות נפשיות