מה זה טיפול CBT ?

טיפול CBT הוא טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי. בטיפול זה לומדים דרך המחשבה איך להתמודד עם מצבים רגשיים שונים כמו פוביה, חרדה, חוסר ביטחון או דיכאון. טיפול זה הוכח כמוצלח מאוד כדרך טיפול בחרדות שונות כמו למשל פחד מטיסות, חרדת מבחנים, חרדה חברתית או חרדת ניטשה. טיפול זה מתאים לאנשים בכל הגילאים החל מגיל בית ספר ועד הגיל השלישי.

לאיזה מצבים פסיכולוגיים טיפול CBT יכול לסייע?

טיפול  CBT יכול לסייע למצבים פסיכולוגיים רבים כמו למשל התקפי חרדה, פוביות, חרדה כללית, חרדה חברתית, דיכאון, חוסר ביטחון או חוסר כישורים חברתיים. היתרון של הטיפול הוא שהוא פונה ליכולת החשיבה שלנו ומלמד אותנו איך לתמוך דרך המחשבה בנפש וברגשות שלה. לעיתים הנפש שלנו יכולה להיות לא הגיונית. כאשר אנחנו לומדים את ההיגיון מאחורי הרגשות שלנו ואת הדרך שבה מחשבה חיובית למשל יכולה לסייע לנו אנחנו יכולים להיות חזקים יותר מבחינה רגשית.

מתי צריך ללכת לטיפול פסיכולוגי?

אז מתי צריך ללכת לטיפול פסיכולוגי בכלל ולטיפול מסוג טיפול CBT בפרט? איך חוק קבוע או ברור מתי יש לפנות לטיפול אצל פסיכולוג ואצל כל אדם הסיבות לפניה לטיפול יכולות להיות שונות ואישיות מאוד. באופן גורף, כדאי ללכת לבקש עזרה מקצועית מפסיכולוג כאשר אנחנו מזהים שינוי רגשי אצלנו, כאשר אנחנו מזהים ירידה בתפקוד הכללי שלנו או בביטחון העצמי שלנו או מול מצבי חיים קשים של משבר כמו למשל מחלה או מוות המשפחה. גם כאשר אנחנו מתמודדים אם משברים כמו גירושין או פרידה מבן או בת זוג או כאשר אנחנו לא יודעים להחליט איזה מקצוע אנחנו רוצים ללמוד.

האם גם ילדים יכולים ללכת לפסיכולוג?

ילדים יכולים גם ללכת לפסיכולוג – אך עליהם ללכת לפסיכולוג שמתמחה בטיפול בילדים. להרבה מאוד ילדים בגיל בית ספר, חטיבה ותיכון טיפול  CBT יכול לסייע. יש יתרון רב בכך שכבר בגיל ילדות הולכים לטיפול פסיכולוגי. פעמים רבות המקור לבעיות הרגשיות שלנו כמבוגרים הוא הילדות שלנו. כאשר אנחנו כבר בגיל ילדות הולכים לטיפול אנחנו יכולים לעבד טוב יותר חרדות, טראומות שונות או לשנות את דפוסי ההתנהגות שלנו באופן קל יותר ופחות קשה.

בסופו של דבר, טיפול פסיכולוגי יכול לסייע לאנשים רבים במגוון גילאים להתמודד טוב יותר עם האתגרים הרבים שהחיים מציבים בפנינו. החיים לא פשוטים לאף אחד והם תמיד יכולים להיות מלווים בקשיים שונים. כל קושי שאדם כלשהו חווה הוא אותנטי ואמיתי ואסור לזלזל בו. אם אנחנו רוצים לסייע לאדם קרוב להתמודד עם תקופה קשה או משבר שהוא חווה מבחינה אישית כדאי לנו להציע לו ללכת לטיפול אצל פסיכולוג מומחה. הליכה לטיפול רגשי היא לא בושה או טאבו כמו שהיא הייתה אולי פעם לפני שלושים או חמישים שנה והיום רוב האנשים בני כל הגילאים היו לפחות פעם אחת במסגרת של טיפול רגשי.

מאמרים נוספים

תרופות לטיפול בהפרעות נפשיות