מהו משבר נפשי ומהן השיטות לטפל בו?

לאורך החיים, כולנו צפויים לעבור לא מעט טלטלות, אתגרים ומשברים. זהו חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית וחשוב להכיר בזה, לא להתעלם מזה, ולדעת מה עושים ברגע שמתעוררים הקשיים האלו. בעבר, החיים של בני אדם היו פשוטים למדי – הם היו צריכים לדאוג לאוכל, מכסה, בן או בת זוג והגנה מפני טורפים או איומים שונים.

מהו משבר נפשי ומהן השיטות לטפל בו
מהו משבר נפשי ומהן השיטות לטפל בו

מנגד, החיים שלנו כיום אמנם נוחים בהרבה משהם היו לפני אלפי שנים, אך הם גם מורכבים, מלחיצים, אינטנסיביים ותובעניים הרבה יותר. זה גורם לעלייה מתמשכת לאורך השנים בהתמודדויות נפשיות כמו חרדה כרונית, דיכאון, לחץ נפשי מתמשך, פוסט טראומה, נטיות אובדניות, ולמרבה הצער, הרשימה הזאת עוד ארוכה.

אבל יש גם חדשות טובות – בניגוד לעבר, שבו בתקופות מסוימות העיסוק בקשיים נפשיים נחשב לטאבו ורבים פחדו בכלל להגיד לאחרים שהם מתמודדים עם אתגרים – כיום החברה דווקא מעודדת אנשים לעסוק בבעיות האלו ולטפל בהן. כיום אנחנו גם יודעים הרבה יותר על משברים נפשיים ומבינים כיצד לסייע לאנשים לצלוח אותם ולהשאיר אותם מאחור – אולם כדי לעשות את זה, יש דבר אחד שחשוב מאוד לעשות – להסתכל באומץ על הבעיות שלנו ולהיות מוכנים לחפור בהן.

לא לפחד לבקש עזרה

זיגמונד פרויד, אחד מהפסיכולוגים המוכרים ביותר בכל הזמנים, אמר פעם שהיכרות עם הבעיה היא כבר חצי הדרך לפיתרון שלה, אולם כשאנחנו בתוך משבר כלשהו, לפעמים קשה לנו בכלל להבין שאנחנו מצויים בתוכו ולבקש עזרה.

הנטייה הזאת היא בהחלט מובנת – ואחת הבעיות הקשות ביותר בהתמודדות עם משברים נפשיים היא שרוב האנשים שחיים איתם חושבים שהם יכולים לפתור אותם בעצמם ולהמשיך הלאה – אבל המציאות בשטח מלמדת אותנו דבר אחר. ברוב המקרים, דווקא כשמבקשים עזרה ומביאים נכונות אמיתית וכנה לקבל אותה – ניתן להחלים ולהשתחרר מהקשיים שרודפים אותנו ומכבידים עלינו.

העזרה הזאת יכולה להגיע מהסביבה הקרובה – חברים, בני משפחה ועמיתים לעבודה – אך רצוי שהיא תבוא גם מגורם מקצועי, כזה שלמד את הנושא ויכול לעזור להוציא אותנו מהמצב המורכב שבו אנחנו מצויים. כיום ישנם מגוון אפיקים שדרכם ניתן לפנות לטיפול – חלקם אף מציעים סיוע בביתם של מי שמתמודדים עם אתגרים נפשיים.

מוטב מוקדם מאשר מאוחר

לאנשים יש נטייה להתעלם מבעיות עד שהן הופכות משמעותיות ובלתי נסבלות. זו תופעה שמכירים גם רופאים וגם פסיכולוגים, אבל הם כולם גם יגידו לכם באופן חד משמעי שככל שמטפלים מוקדם יותר בבעיות – כך הטיפול יהיה יעיל ומוצלח יותר. כך אנחנו יכולים לעקור את הבעיות מהשורש ולהיפטר מהן – לפני שהן צומחות לממדי ענק שכבר יהיו מבהילים יותר ומאתגרים יותר לטיפול.

וחשוב להבין כי פנייה למטפל היא לא הדבר היחיד שאפשר לעשות כדי לשפר את ההרגשה, אם כי מומלץ מאוד שמטפל מקצועי ילווה אתכם בתהליך כדי להשיג את ההקלה המיוחלת. במקביל, יש עוד הרבה דברים שתוכלו לעשות בעצמכם כדי להרגיש טוב יותר.

מחקרים הוכיחו כי פעילות גופנית, תרגול יוגה ומדיטציה או פשוט הליכה בטבע יכולות לעשות פלאים למצב הנפשי. כך גם מראים המחקרים כי ככל שאנחנו מבלים יותר זמן עם אנשים אמיתיים ופחות מול מסכים בגדלים שונים – אנחנו מחזקים את הנפש ומשפרים את מצב הרוח. גם תפריט בריא ומאוזן יתרום את חלקו למאמץ – אך חשוב להבין שכל הדברים האלו הם רק חלקים מהפיתרון ולא הפיתרון בכללותו.

כדי באמת לשפר את חיינו – חשוב להיות מוכנים לעבור דרך – וחשוב לא פחות לבחור בדרך שמתאימה לנו מבין מגוון הדרכים האפשריות שיכולות לגרום לנו להרגיש טוב יותר. ואם תרצו לדבר על זה – אנחנו כאן בשבילכם בכל רגע ומתי שתבחרו לקבל את הסיוע שמגיע לכם.