איך מטפלים בפוסט טראומה?

הפרעת דחק פוסט טראומטית Post-Traumatic Stress Disorder היא הפרעה המתפתחת בעקבות חשיפה לאירוע טראומטי. המתמודדים עם פוסט טראומה חווים מחדש את האירוע הטראומטי באופן המשבש את שגרת חייהם. פוסט טראומה יכולה להיות מקור למצוקה נפשית ממשית, דיכאון וירידה משמעותית באיכות החיים. כיצד מאבחנים פוסט טראומה? איך מטפלים בפוסט טראומה? האם ניתן להחלים. לחזור לשגרת החיים?

במאמר זה ריכזנו עבורכם את מגוון אפשרויות הטיפול בפוסט טראומה, הסיבות להופעה ודרכי הזיהוי שלה.

איך מטפלים בפוסט טראומה – אבחון פוסט טראומה

הקריטריונים לבחון פוסט טראומה הם:

  • חשיפה לאירוע טראומטי (ישירות או כצופה) כגון מלחמה, אונס, תאונה קשה, אסון טבע, אלימות, רצח, פיגוע וכד'.
  • חווית האירוע הטראומטי מחדש – זיכרונות טורדניים, סיוטים, פלשבקים, חרדה, מצוקה ותחושת עוררות בזמן אירועים יומיומיים המזכירים את האירוע הטראומטי.
  • הימנעות מלדבר על הטראומה וכל מצב המזכיר אותה עד לכדי בידוד חברתי של ממש.
  • שינויים בקוגניציה הכוללים דיכאון, אמונות שליליות, טווח רגשות צר, האשמות שווא ועוד.
  • עוררות מוגברת המתבטאת בקושיי שינה והרדמות, תוקפנות, נטילת סיכונים, בהלה, דריכות, קושי בריכוז וכד'.

האבחנה של פוסט טראומה תינתן על ידי גורם מוסמך לכך מתחום בריאות הנפש כאשר התסמינים שלה נמשכים למעלה מחודש וגורמים למצוקה נפשית קשה ו/או פגיעה משמעותית בתפקוד היומיומי.

מה גורם להופעת תסמיני פוסט טראומה?

ההשערה הרווחת בקרב חוקרים ורופאים מתחום הפסיכיאטריה היא שמדובר בשיבוש תגובת "פגע-ברח" ושימור הזיכרונות במוח. הטראומה הקשה וההצפה הרגשית הגדולה גורמים לחוסר יכולת לעבד את הזיכרונות מן האירוע הטראומטי. למעשה, זיכרונות אלו "נתקעים" על פני השטח ונחווים מחדש לא כזיכרון אלא כחוויה ממשית נוכחית. זיכרונות אלו נותרים "חיים" ולא מאוחסנים כזיכרון. הם מופיעים בתגובה לטריגרים הדומים לאירוע הטראומטי – ריחות, צלילים, מראות, מקומות ומצבים שונים. המתמודדים עם פוסט טראומה למעשה חיים את הזיכרונות הטראומטיים שוב ושוב הן בזמן ערות והן בזמן השינה כסיוטים.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) לפוסט טראומה

 CBT – Cognitive Behavioural Therapy  מסייע למתמודדים עם פוסט טראומה לחזור לתפקוד תקין בחייהם. אחד מהתסמינים המאפיינים פוסט טראומה הוא הימנעות – הימנעות ממפגשים חברתיים, מעבודה, מערכות יחסים ותחביבים עד לכדי הימנעות מיציאה מן הבית ובידוד חברתי.

הטיפול ההתנהגותי נעשה על ידי בחינת אמונות הקשורות לפחד וחרדה סביב "יציאה אל העולם" וחשיפה הדרגתית לגורמים להן. בעזרת CBT המטופל מקבל כלים פרקטיים להתמודדות עם מצבים המעוררים את הטראומה (חשיבה חיובית, הרפיה, הסחת דעת ועוד). תוך מספר פגישות קצר (8-15) הכוללות הטמעת כלים לניהול חרדה, טכניקות גופניות ונפשיות וחשיפה הדרגתית ניתן לעזור למטופל לגשת בהצלחה אל אותם מצבים בהם הוא התקשה לתפקד. באמצעות CBT המתמודדים עם פוסט טראומה יכולים לחזור למעגל העבודה, לעסוק בתחביבים שהסבו להם הנאה ולשוב למעגלים החברתיים והמשפחתיים. המטרה היא להחזיר את תחושת המסוגלות, לנהל את התגובות הרגשיות והפיזיולוגיות לטריגרים הטראומטיים ולשפר את איכות החיים הכללית.

טיפול תרופתי לפוסט טראומה

פוסט טראומה היא הפרעה מורכבת הדורשת לא פעם שילוב של טיפול תרופתי על מנת להביא מזור למטופל. אמנם אין תרופה אחת שמטפלת ישירות בפוסט טראומה, אך ניתן בהחלט להשתמש בטיפול תרופתי כדי להקל על תסמיניה. הטיפול ניתן על ידי  ובהשגחת פסיכיאטר לאחר אבחון הצרכים הספציפיים של כל מטופל. תרופות נוגדות דיכאון וחרדה ממשפחת SSRI יכולות להחזיר למטופל בהירות מחשבתית, למנוע הופעת פלשבקים וחלומות טורדניים, לשפר את רמת החיוביות והחיוניות וכחלק ממערך הטיפול הכולל – לעזור להביא לשיפור משמעותי בתפקוד היומיומי.

גרייה מגנטית מוחית (TMS) לטיפול בפוסט טראומה

 Transcranial Magnetic Stimulation – TMS היא שיטת טיפול חדשנית המראה הבטחה גדולה בטיפול בהפרעות כגון דיכאון, סכיזופרניה, הפרעות נפשיות אחרות וכן – הפרעה פוסט טראומטית. בשיטה זו עושים שימוש בפולסים קצרים המשודרים דרך סליל מגנטי ישירות לראשו של המטופל. הפולסים המגנטיים מייצרים זרם חשמלי באזור הנבחר בקליפת המוח של המטופל וגורמים לשיפור בתפקוד האזור אליו הם כוונו. הטיפול אינו פולשני, נעשה בישיבה, לא כואב ולא גורם לאי נוחות מיוחדת. מחקרים מן השנים האחרונות הצביעו על שיפור בסובלים מפוסט טראומה כאשר השיטה משולבת יחד עם טיפול קוגניטיבי ו/או טיפול תרופתי.

הקהיה ועיבוד מחדש באמצעות תנועות עיניים (EMDR) לטיפול בפוסט טראומה

Eye Movement Desensitization and Reprocessing – EMDR היא שיטת טיפול שראשיתה בסוף שנות השמונים של המאה ה-20.  בבסיס השיטה עומדת הסברה כי האירוע הטראומטי מותיר במטופל זיכרונות שלא עובדו כראוי. זיכרונות אלו מלווים בתחושות פיזיות של מצוקה – הזעה, רעד, בחילה, דפיקות לב מהירות ועוד. על מנת להחזיר למטופל שליטה על תגובת גופו לזיכרונות אלו משתמשים בגירוי חושי כמו צליל, תנועת עיניים ורטט כדי להגיע למצב בו הזיכרון הטראומטי לא מוביל לתחושת מצוקה גופניות. עבור הסובלים מפוסט טראומה, שיטת EMDR יכולה לעזור לנתק את הזיכרונות הקשים מהתגובה הגופנית המלווה אותם ולאפשר למטופל לשלוט טוב יותר בתגובה שלו לטריגרים הטראומטיים.

טיפולים משלימים והוליסטיים לפוסט טראומה

עבור מי שסובל מפוסט טראומה, הטיפול האפקטיבי ביותר משלב לא רק טיפולים קונבנציונליים אלא גם טיפולים משלימים כמו יוגה, מדיטציה, רפואה סינית ואימון אישי. טיפול בגישה כוללת – הוליסטית, התאמה אישית של תכנית טיפולית היא הדרך היעילה ביותר להתמודד עם פוסט טראומה. עבור מתמודדים עם פוסט טראומה דווקא חיזוק קשרים חברתיים עוזר לקדם את תהליך ההחלמה – עיסוק בתחביבים קהילתיים, ספורט קבוצתי, השתלבות בקבוצת תמיכה וחידוש קשרים משפחתיים. מערך הטיפול לא מתמקד רק בטראומה עצמה וההתמודדות מולה אלא גם בשיפור תנאי החיים, החיוביות והחיוניות, תחושת הערך העצמי והיכולות האישיות. עם טיפול נכון ומקצועי ניתן להחלים לחלוטין או לכל הפחות להגיע לשור משמעותי באיכות החיים ולחזור לשגרת חיים נורמטיבית.  

מאמרים נוספים

תרופות לטיפול בהפרעות נפשיות