מגיע לכם חיים שלווים: שימו קץ לחרדות קשות

קיומה של חרדה בעולמנו נבעה תחילה מצורך אבולוציוני הכרחי. כשהייתה סכנה בסביבה, כמו התמודדות מול חיית טרף או סכנה מתקרבת,  הגוף למד לפתח זיעה מוגברת, קצב הלב מואץ ערנות ורגישות לסביבה, ולהפריש תגובה אוטומטית של "הלחם או ברח" כדי להגן על עצמו. אולם, רוב הסכנות הניצבות בפנינו בעידן המודרני הן בעיקר סביב דאגה לכסף, קריירה, זוגיות, חיי משפחה ובריאות, התגובה שלנו היא אותה תגובה קדמונית, החרדה.

מהי חרדה קשה?

כשחווים חרדה קשה היא פוגעת בתפקוד היומיומי וגורמת להימנעויות מסביבה חברתית. לאנשים הסובלים מהפרעת חרדה קשה, עולות מחשבות כפייתיות החוזרות על עצמן שוב ושוב או דאגות טורדניות שלא נעלמות. הפרעות חרדה מונעות מהאדם הסובל מהם להתמודד עם קשיים ולהתרחק מהגורמים שלדעתו גורמים לו להפרעות חרדה שלו, דבר המוסיף לו קשיי תפקוד כמו הליכה לעבודה ללימודים או לבית הספר. לעיתים חרדה קשה באה לידי ביטוי בקושי פיזי, קשיי נשימה, איבוד שליטה, פחד משתק או תחושה קשה של מוות מתקרב – וזאת למרות ש"הסכנה" אינה תמיד מוחשית או אמיתית אלא נובעת מפרשנות סובייקטיבית.  

יש מגוון סוגים של הפרעות חרדה. התקף חרדה היא התפרצות של חרדה שהתחושה בשל חוסר שליטה ושל פחד גדול ומשתק פיזית. חרדה קשה יכולה  לבוא בצורה פוביה, כמו פחד מטיסות, פחד מנהיגה ועוד. יש חרדות חברתיות הנובעות מכל קשר הנובע לסביבה ופחד מהחברה עד למצב של חוסר יציאה מהבית ודיבור עם אנשים, חרדות הנובעות מפוסט טראומה כמו תקיפה מינית או פעילות צבאית, או חרדה אובססיבית כפייתית- עשיית פעולה שוב ושוב במחשבה שהיא תרגיע אותנו, כמו ניקיון למשל.

מהן האפשרויות טיפול בחרדות קשות?

טיפול בחרדות קשות – טיפול מקצועי ואישי
טיפול בחרדות קשות – טיפול מקצועי ואישי

למרבה המזל, כיום קיים מגוון רחב של אפשרויות טיפול בהפרעות חרדה, להן אפשרויות הטיפול העיקריות והמרכזיות בהפרעות חרדה.

  • טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי (CBT)- טיפול ממוקד בחרדות קשות, כמו למשל טיפול בחרדת טיסה. עובדים על כלים מעשיים ועצות, על מנת להתמודד פנים מול פנים עם הגורם המעורר חרדה בעזרת חשיפה הדרגתית אליה.
  • טיפול פסיכולוגי– טיפול ממושך שמתמודד עם הנסיבות שמהן התפתחו חרדות קשות ולמידה על דרכי ההתמודדות איתן.
  • טיפול פסיכיאטריטיפול תרופתי בעזרת תרופות הרגעה ותרופות פסיכיאטריות המסייעות לאיזון הפרעות החרדה.
  • טיפול הומאופתי– ניתן לטפל בחרדות קשות באמצעות נפלאות ההומאופתיה. למשל: שימוש בצמחים מרגיעים כמו קמומיל ואוושגנדה ובתכשירים הומאופתים כמו נרוקסן או רסקיו, המסייעים להרגעה ושיפור מצב הרוח.
  • טיפול טבעי- שימוש בטכניקות הרגעה כמו פעילות גופנית, יוגה, מדיטציה, נשימות ועוד.
  • טיפול אלטרנטיבי- כיום ניתן לטפל בחרדות קשות באמצעות דיקור סיני, רפואה סינית, צמחי מרפא, עיסויים ועוד.

ההמלצה שלנו היא לשלב בין מגוון הטיפולים המוצעים לסובלים מהפרעות חרדה קשה. למשל טיפול פסיכיאטרי יכול להיות מלווה בטיפול פסיכולוגי צמוד. טיפול אלטרנטיבי יתעצם בשילוב עם טיפול אלטרנטיבי וטבעי, ויש עוד מגוון טיפולים שונים שנועדו לטפל בהפרעות חרדה, על מנת לטפל בהן בצורה מיטבית חשוב למצוא את הטיפול המתאים לנו באופן אינדיבידואלי ולהקשיב למחשבות שלנו, לגופנו ולצלול לנבכי הנפש שלנו.

מאמרים נוספים

תרופות לטיפול בהפרעות נפשיות