דרכים לטיפול בפוסט טראומה

פוסט טראומה היא הפרעת חרדה אשר נוצרת לאחר שעוברים חוויה מאיימת. לעיתים גם אם אין מעורבות ישירה באותו מאורע, ההלם יכול לגרום לשיבוש בשגרת החיים. אנשים אשר חווים פוסט טראומה לרוב סובלים מנדודי שינה, פלאשבקים אשר מחזירים אותם שוב ושוב לאותו מאורע, קושי בהתמודדות עם פעולות פשוטות ביום-יום ועוד.
ישנן מספר דרכים לטיפול בפוסט טראומה אשר מאפשרים לכל אותם אנשים לקבל את חייהם בחזרה.

דרכים לטיפול בפוסט טראומה – טיפול התנהגותי קוגנטיבי


מטרת טיפול זה היא לשפר את הסימפטומים המופיעים בעת התקף חרדה בעקבות הפוסט טראומה באמצעות לימוד מיומנויות אשר גם יעלו את ההערכה העצמית של המטופל. שינוי דפוס החשיבה באמצעות דיבור על הטראומה והתמקדות במקור הפחד שקיים אצל המטופל הוא חלק בלתי נפרד מהטיפול. דרכים לטיפול בפוסט טראומה יכולים להיות טיפולים אישיים או משפחתיים כאשר לכל מקרה מותאם הטיפול הרלוונטי.

טיפול בחשיפה ממושכת

אנשים החווים פוסט טראומה מנסים להימנע לחלוטין ממה שמזכיר להם את אותו אירוע טראומטי. דרכים לטיפול בפוסט טראומה דווקא כוללים חשיפה ממושכת לאותם טריגרים. המטופל לומד כיצד להשתמש בטכניקות נשימה על מנת להקל על החרדה שעולה כאשר עולות המחשבות על אותו מאורע. המטופלים נדרשים להכין רשימה של כל אותם דברים שהם נוהגים להימנע מהם ולומדים כיצד להתמודד איתם. פעולה זו חוזרת על עצמה במספר מפגשים של המטופל.

דרכים לטיפול בפוסט טראומה – תרופות

לאחר אותה חוויה טראומטית, המוח שלנו מזהה אירועים שונים כמאיימים אף על פי שהם לא באמת כך. הדבר נובע משינוי באיזון הכימיקלים אשר גורם לנו להיכנס למצב של בריחה מסיטואציה מאיימת גם אם היא בפועל לא מהווה איום. תרופות מהוות פתרון יעיל כחלק מהדרכים לטיפול בפוסט טראומה. הן יכולות למנוע את הופעת הפלאשבקים ומאפשרות חשיבה חיובית יותר על החיים. אנשים מגיבים בצורה שונה לסוגים שונים של תרופות ולכן לעיתים נעשית פעולה של ניסוי וטעיה עד שנמצאת התרופה והמינון הנכון.

תנועת עיניים – הקהיית הרגישות

טיפול זה מונע מהמטופל את הצורך לספר ולחלוק את הסיבות לפוסט טראומה. במהלך טיפול זה המטופל מתרכז בפעולה או צליל שהמטפל מבצע. זה יכולה להיות הזזת יד, הבהוב של אור או שמעת קול כלשהו. מטרת הטיפול היא יצירת חשיבה חיובית בזמן שהזיכרונות מהאירוע טראומטי עולים. טיפול זה יכול לקחת עד שלושה חודשים והוא נחשב יעיל בתחום הדרכים לטיפול בפוסט טראומה.

אימון להתמודדות עם לחץ

טיפול זה יכול להיעשות באופן עצמאי או כחלק מקבוצה. גם כאן, לא קיים צורך לפרט על הטראומה. במהלך טיפול זה מתמקדים באופן בו המטופל מתמודד עם הלחץ מהאירוע. במהלך שלושה חודשים, המטופל לומד טכניקות עיסוי ונשימה אשר מאפשרות לו לשחרר את כל אותן מחשבות שליליות באמצעות הרפיה של הגוף והנפש. אנשים רבים מתחברים לטיפול זה שכן ניתן ליישם אותו בתחומים שונים בחיים והכלים הנלמדים מלווים את אותו מטופל לאורך חייו.

טיפול בעיבוד קוגניטיבי

נחשב לטיפול יחסית ארוך מסוגי הדרכים לטיפול בפוסט טראומה. לרוב מדובר בקורס של ארבעה חודשים עם מפגשים שבועיים. המטופל חולק פרטים מהאירוע הטראומטי שחווה ומסביר כיצד כל אותן מחשבות השפיעו על חייו. אחת המשימות בטיפול היא לכתוב בפירוט על כל מה שהתרחש. התהליך מאפשר למטופל להסתכל על הטראומה בצורה קצת שונה ולהבין דרכים חדשות לחיות איתה.

התמודדות עם פוסט טראומה יכולה להיות מאוד לא פשוטה אך ההכרה בבעיה היא כבר חצי דרך מהפתרון. כיום, כיוון שקיימות דרכים לטיפול בפוסט טראומה, כל אחד אשר חווה קשיים יכול למצוא לעצמו את הטיפול המתאים לו ביותר , לקבל את הכלים הנדרשים וליצור לעצמו חיים טובים יותר.

מאמרים נוספים

תרופות לטיפול בהפרעות נפשיות